Måltidet er en oplevelse med masser af potentiale

morguefile.com

Hvordan kan måltidet være en platform for innovation og nye virksomheder? Et samarbejde mellem forskning og erhverv viser et kæmpe potentiale inden for højgastronomiske oplevelser.

Oplevelsesøkonomien er et forskningsfelt, med et uudnyttet potentiale.

Særligt højgastronomiske oplevelser er et område med store potentialer, mange kender restauranten Noma i København, der allerede tjener godt på at sælge netop denne type oplevelse.

Nu findes der en innovativ vision for, hvordan oplevelsesøkonomien kan udnyttes i højere grad. Hvor højgastronomiske oplevelser ikke kun tilknyttes steder som Noma, men bliver en central del af Danmarks fødevaresektor.

Gastronomi er interessen for at spise og drikke godt, med en indsigt i råvarers egenskaber, kvalitet og tilgængelighed. Højgastronomi tager skridtet videre, hvor selve oplevelsen af måltidet bliver sat i fokus.

Højgastronomiske oplevelser er fremtiden

Det forventes ud fra et oplevelsesbaseret fremtidsscenarie, at vi i fremtiden bliver del af en højgastronomisk oplevelsesbølge, der kommer til at præge vores måltider. Oplevelsen af et måltid og fødevarernes smag spiller her en større rolle end de fysiske varer.

Fødevaresektoren bliver præget af denne oplevelses-bølge ved, at der blandt andet kommer mere turisme rettet imod, at tage ud lokalt eller internationalt og opleve et lækkert måltid der byder på autentiske omgivelser og lokale råvarer.

Både i Danmark og globalt vil måltidet blive et kulturbærende oplevelsesrum, og den gastronomiske interesse i den internationale middelklasse kan udbyttes økonomisk gennem eksport af højgastronomiske varer og ved at tiltrække gastroturister.

Måltidet bliver i fremtidens oplevelsessamfund centralt for opfattelsen af et godt liv.

Hverdagsmad skal være funktionel

Samtidig med oplevelsessamfundet eksisterer der et funktionelt samfund, hvor hverdagsmad skal være hurtig og nem. Der vil være et krav om, at hverdagsmad er funktionel, dyreetisk og sund.

Global økonomisk fremgang og fokus på teknologi og løsninger på klima-, energi-, sundheds- og miljøproblemer eksisterer side om side med globale supermarkedskæder.

Højgastronomiske oplevelser skaber potentialer for nye virksomheder

Højgastronomiske oplevelser ses som havende størst potentiale, og vil kunne danne grundlag for nye virksomheder og innovative muligheder for mindre og mellem-store virksomheder.

Der eksisterer allerede en stor innovationslyst og en stigende interesse i at udvikle det nye højgastronomiske koncept. Selvom det overvejende vil være nicheproduktioner med relativt høje priser, så ligger potentialet i at have et højt antal af forskellige nicher, der tilsammen kan skabe stor vækst og mange nye arbejdspladser.

Fødevarevirksomheder er allerede i stigende grad forbundet med lokalturismen i form af gastroturisme og bondegårdsturisme, og har muligheden og grundlaget for at videreudvikle dette værdifulde forhold.

Ud over muligheder indenfor traditionelt landbrug, fiskeri og fødevareindustri kan der blive satset på nye mere utraditionelle forretningsområder:

En alternativ form for grøntsags- og frugtavl, som druevin- eller chokoladeproduktion.

Convenience food, som handler om produktion af færdigretter ”fra jord til bord”. Her er det værd at nævne, at jo tættere man kommer på ”bordet”, desto højere bliver værdiskabelse.

Vildt, bær og svampe fra skove og landområder, har potentialer, der endnu ikke er udnyttet, bl.a. på grund af lovmæssige barrierer.

Nej, det er ikke kun en tilfældig spådom

Grundlaget for at forvente en højgastronomisk oplevelses-bølge er fødevareprojektet ‘GRO’ (Grønne Regionale Madoplevelser), hvor forskning, erhverv og praksis har spillet tæt sammen.

Roskilde Universitet har været tovholder, og projektgruppen har forsøgt at gøre forskning og akademisk viden så håndgribelig og relevant som mulig i forhold til den praksisnære erhvervsudvikling.

Fremtiden kan ikke forudsiges, men vi har forsøgt at finde sandsynlige udviklinger baseret på nutidige tendenser. Hvis disse betingelser ændres, vil fremtiden som følge deraf naturligvis også gøre det.

En god start

GRO-projektets forløb er afsluttet og udkommet i en serie af håndbøger, der nu findes online på GRO- hjemmesiden. Disse håndbøger vakte opmærksomhed, og det førte til, at Fødevareministeriet fik Roskilde Universitet til at holde et personaleseminar med GRO-projektet og håndbøgerne som inspiration.

Det indebærer et lovende potentiale for, at måltidet som oplevelse bliver en konkret del af fremtidens fødevaresektor og forhåbentlig et innovativt springbræt for nye jobs og vækst i økonomien.

2 thoughts on “Måltidet er en oplevelse med masser af potentiale”

1. For god ordens skyld skal det bemærkes at der med det i teksten nævnte traditionelt landbrug nok menes konventionelt landbrug.

1. Hej Erik,

Det kan da være meget muligt, men kunne du forklare hvad forskellen er mellem de to?

Comments are closed.